Bank zapłaci za błąd klienta w numerze konta
Aby nie narazić się na odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowego wykonania zlecenia płatniczego, i w konsekwencji umowy, bank powinien dostosować swój system bankowości elektronicznej do obowiązujących regulaminów bankowych.
Takie stwierdzenie znalazło się w wyroku Sądu Okręgowego w Rzeszowie, który rozpatrywał spór pewnego banku z klientem.
Włodzimierz T. złożył drogą elektroniczną zlecenie przelewu ze swojego konta walutowego kwoty 14 tys. dolarów. Odbiorcą miał być kantor, w którym mężczyzna miał konto. Omyłkowo pan Włodzimierz wybierając numer konta odbiorcy wskazał numer konta prowadzonego w złotówkach, zamiast konta w dolarach amerykańskich. Wysłane środki zostały automatycznie przewalutowane na złotówki.
Złożenie reklamacji
Jeszcze tego samego dnia Włodzimierz T. zorientował się, że popełnił błąd, i udał się do oddziału banku, aby anulować przelew. Na miejscu pracownicy placówki poinformowali go, że musi złożyć reklamację drogą elektroniczną. Tak też zrobił. Bank w odpowiedzi na reklamację poinformował klienta, że transakcja została dokonana zgodnie z jego dyspozycją i nie jest możliwy zwrot środków bez ich dodatkowego przewalutowania.
W takiej sytuacji klient złożył wniosek do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, wnosząc o zapłatę kwoty 4.406 zł, stanowiącej różnicę po podwójnym przewalutowaniu. Zastępca arbitra bankowego przy Związku Banków Polskich oddalił jednak wniosek.
Telefon nie był potrzebny
Sprawa trafiła do Sądu Rejonowego w Rzeszowie, który również...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta